Svar: Modermælkserstatning, forskel
6. juli 2020
Alder:
3 mdr.
Kære R
Tak for dit brev og spørgsmål omkring erstatning :)
Den du kalder Allomin Grøn, hedder egentlig Allomin Syrnet 1. Den indeholder citronsyre, som kan ændre mælkeproteinernes struktur. Det betyder, at den med fordel kan bruges til børn, som har tendens til forstoppelse og ondt i maven.
Den du kalder Allomin Gul, hedder egentlig Allomin SensiPro 1. Den indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri. Mælkesyrebakterien gør den lettere at fordøje for børn med moderat fordøjelsesbesvær, og anbefales til børn med tendens til gylp, ondt i maven og forstoppelse.
Forskellen på de to erstatninger er altså at den grønne indeholder citronsyre, og den gule indeholder mælkesyrebakterien lactobacillus reuteri.
Derudover er der også lidt forskelle i vitaminindholdet og i indholdet af f.eks. DHA (Omega3), men jernindholdet i de to erstatninger er ens. Du skulle gerne kunne se de præcise forskelle på indholdsdeklarationen/næringsindholdet på æskerne.
Begge erstatninger produceres af Semper, og de burde mætte ens, der burde ikke være forskel på, hvor meget de mætter barnet. Førhen i tiden kunne man købe en gul Allomin til børn, som var meget sultne, og som derfor mættede mere - men det var en anden erstatning, og det gælder ikke den gule Allomin i dag.
Hvis det fungerer for jer at blande de to erstatninger, så kan du roligt fortsætte med at gøre dette. Det vigtigste er, at dine børn trives, og at de kan lide mælken de får :)
Du skal dog være opmærksom på, at det er vigtigt, at vandet er nedkølet til ca. 40 grader, når du blander den gule Allomin. Hvis vandets temperatur er højere, så virker mælkesyrebakterierne ikke, og der er ingen glæde af dem.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske